BRATISLAVA (SFZ/PETER ŠURIN/PETER FRANCE) – Futbal robíme pre fanúšika, pravda, ktorú si musíme všetci uvedomiť a držať sa jej.
Spoločná stratégia rozvoja futbalu a fanúšikovania na Slovensku existuje, pre úspech takéhoto snaženia je však potrebný spoločný prístup všetkých aktérov, aby si vzájomne pomáhali, komunikovali a rozhodli o prijatých opatreniach. Zároveň s týmito zámermi je cieľom uvedenej stratégie potlačenie negatívnych prejavov a protiprávneho konania, týkajúce sa ako organizátora zápasu, tak aj divákov a je jedno, ku ktorému táboru patria. Taký je zmysel konania ľudí, ktorí žijú futbalom: vytvoriť slušné a bezpečné prostredie pre všetkých, bez ohľadu na politiku, klubovú príslušnosť, sympatie k mužstvu.
“Milióny eur z daní všetkých občanov je investovaných do nových či významne vynovených štadiónov pre fanúšikov a tieto investície je povinná futbalová komunita chrániť pred chuligánmi, aby mohli futbalu a spoločnosti slúžiť dlhé roky. Nevieme, či a kedy budú ďalšie peniaze na štadióny. Keď si neochránime tie, ktoré futbal od štátu dostal, nevyšleme dobrú správu zverených hodnôt, určite nedostaneme ďalšie,“ upozornil na zásadný fakt Peter Sepeši, člen výkonného výboru SFZ.
SFZ v spolupráci s ÚLK už pred tromi rokmi spustil projekt využívania usporiadateľskej služby hostí na futbalových stretnutiach. Sledoval tým štyri podstatné ciele: zvýšenie komfortu pre fanúšikov hostí, zlepšenie komunikácia medzi organizátorom a zástupcami priaznicov hosťujúceho klubu, predchádzanie možným incidentom a nastavenie spoločnej stratégie pre všetky kluby, týkajúcej sa rozvoja organizácie, bezpečnosti a fanúšikovania.
Šestnáste kolo Fortuna ligy ukázalo, že jeden z kľúčových krokov projektu - využitie usporiadateľskej služby hostí pri výjazde von – sa jednoznačne pozitívne uplatnil pri dvoch zápasoch, derby Slovan Bratislava - Spartak Trnava a MŠK Žilina – DAC Dunajská Streda. V oboch prípadoch sa aj vďaka tomuto kroku predišlo možným incidentom medzi fanúšikovskými tábormi a narušeniu verejného poriadku. Reálne poznatky z oboch miest potvrdzujú skúsenosti, už dávno využívané v zahraničí a vplývajúce na bezpečnosť divákov počas celého podujatia, zároveň zvyšujúce na dnešnú dobu už samozrejmý komfort na tribúnach a v areáloch oboch štadiónov. Nepochybne zhoda naprieč celého futbalového spektra, že toto je správna cesta komunikácie s futbalovým priaznivcom!
Každý fanúšik, nech patrí do ktorejkoľvek skupiny sympatizantov ktoréhokoľvek klubu, má právo užiť si pravú futbalovú atmosféru, nájsť si svoje miesto na štadióne v sektore, ktorý mu je najbližší, a tak si odniesť čo najhodnotnejší zážitok zo zápasu. Zásady fair-play musia byť samozrejmý sprievodný jav na ihrisku aj v hľadisku, medzi fanúšikmi i v rozhodnutiach futbalových orgánov, sledujúc víťazstvo futbalu. Organizovať futbalový zápas bez fanúšikov nemá zmysel, cesta uzatvárania sektorov pre celé skupiny priaznivcov nie je správny krok. Potvrdením tohto názoru sú dve vyššie spomenuté ligové stretnutia, v Bratislave a v Žiline.
“Organizátori zápasov, ŠK Slovan a MŠK Žilina, pri príprave duelov efektívne spolupracovali so svojimi partnermi, Spartakom Trnava a DAC 1904 Dunajská Streda. Spoločne zabezpečili bezpečnosť pre všetkých návštevníkov podujatia pri garancii komfortu na štadiónoch, kde sa duely hrali, toto je cesta, ktorou chceme ísť,“ povedal bezpečnostný manažér SFZ Peter France. “ Musíme sa všetci spoločne vrátiť k podstate, uvedomiť si, že futbal sa nehrá „pre futbal,“ ale pre fanúšikov. Naším cieľom je problémy pomenovať, identifikovať a spoločne riešiť. Je dôležité s fanúšikmi komunikovať a načúvať im, strkanie hlavy do piesku, ešte žiaden problém nevyriešilo,” vyjadril sa Marek Majerčák, koordinátor pre styk s fanúšikmi SFZ.