

BRATISLAVA (SFZ) – Legislatíva a právo zasahujú do všetkých oblastí, ktoré má vo svojom portfóliu Slovenský futbalový zväz. Ako inštitúcia musí zároveň fungovať podľa istých pravidiel a transparentne. Po zvolení Jána Kováčika za prezidenta SFZ v roku 2010 sa tejto problematiky ujali noví ľudia na čele s JUDr. PETROM SEPEŠIM, prokurátorom Generálnej prokuratúry SR. Začala sa nová, mimoriadne plodná legislatívno-právna etapa so širokým dosahom nielen na futbalový zväz a hnutie, ale aj športový život na Slovensku. S Petrom Sepešim, členom výkonného výboru SFZ pre legislatívno-právne otázky, ktorý v minulosti zastával aj post štátneho tajomníka na Ministerstve spravodlivosti SR, sme sa porozprávali.
Ako sa zrodila vaša spolupráca so SFZ?
„V roku 2010 ma oslovili ako človeka, ktorý má celý život veľmi blízko k futbalu. Mal som česť zahrať si kedysi I. SNL, približne 90 zápasov, za „Loki” s pánmi futbalistami ako Fero Kunzo, Stano Seman, Miťo Andrejko či Ján Kozák st. a ďalšími; a neskôr za Zemplín Vihorlat Michalovce, Spoje Košice, „novú” Lokomotívu, ŠK Chorvátsky Grob či FC Ružinov, ale aj sálový futbal a futsal: reprezentoval som Slovensko na MS v Mexiku, Izolex Košice v európskych pohároch, a pôsobil som aj v tímoch Perpetuum Bratislava, Minimax a neskôr v lige 40+ v tímoch Slovmatic-FOFO, Botafogo a úplne na záver „kariéry“ som si zahral s fajn partiou tímu Hujeri. Bol som oslovený, aby som sa uchádzal o pozíciu člena výkonného výboru SFZ pre legislatívno-právne otázky, ako osoba bez funkcionárskej minulosti.
Mojou úlohou bolo pomôcť vytvoriť a zaviesť do života novú futbalovú legislatívu, nové pravidlá, sledovať ich uplatňovanie orgánmi SFZ, dodržiavanie členmi SFZ a reagovať, ak niečo treba vylepšiť, opraviť a prispieť svojím dielom spolu s novým vedením k zlepšeniu fungovania a zvýšeniu dôveryhodnosti slovenského futbalu. S prezidentom SFZ som sa prvý raz stretol až na volebnej konferencii v septembri 2010, keď sme obaja dostali dôveru delegátov, aby sme sa stali dočasnými správcami v exekutíve slovenského futbalu. Moju pozíciu by som nazval v princípe niečo ako minister spravodlivosti futbalu, ktorý dohliada nad spomenutými vecami.
Moja skúsenosť z dlhoročného poznania a porovnávania fungovania štátu a fungovania futbalu je taká, že ešte dôležitejšie ako férová logicky prepracovaná legislatíva je to, aby ľudia, ktorí majú (právo)moc rozhodovať aj meniť pravidlá, prijali ako princíp, že budú postupovať podľa pravidiel, a nielen vtedy, keď sa im to hodí, ale tak, aby ich postupy a rozhodnutia, vrátane spôsobu ich prípravy, schvaľovania a vecného zdôvodnenia, boli vzorom pre všetkých „dole”, ktorí sa nimi majú riadiť.
Vo výkonnom výbore SFZ, pomyselnej futbalovej vláde, za tým účelom sedí aj kontrolór SFZ, ktorý rovnako stráži dodržiavanie pravidiel. Keď je treba, tak si ich priamo počas zasadnutia výkonného výboru prečítame a prediskutujeme, či zamýšľaný postup je v rámci pravidiel.
Je totiž oveľa lepšie, keď sa pri akomkoľvek rozhodnutí, a nielen vo futbale, ľudia s (právo)mocou prijať rozhodnutie, pozrú najprv do pravidiel, poradia sa s odborníkmi na dotknutú oblasť a až potom prijmú informované rozhodnutie, a nie, ako sa to na Slovensku často deje, že sa prijme, presadí „politické” rozhodnutie a potom dajú vec právnikom, aby to „ošetrili”, nejako to účelovo napasovali na pravidlá, obhájili ľahkovážnosť, neprofesionalitu či svojvôľu nositeľov moci alebo sa pravidlá a očakávanie ich dodržiavania potichu ignorujú.
Ako kariérny prokurátor by som nemohol vykonávať činnosť pre SFZ (podotýkam, že ide o volenú neplatenú funkciu), a už je to 15 rokov, keby SFZ nemal v osobe Jána Kováčika múdreho prezidenta s podporou futbalovej komunity a jej záujmových skupín, ktorý zamýšľané postupy a návrhy rozhodnutí najprv poctivo vecne prediskutuje s dotknutými subjektmi, dá ich posúdiť odborným útvarom SFZ vrátane právnikov a až potom sa navrhujú a prijímajú rozhodnutia. Na základe pravidiel a predpisov rešpektujúc vecné posúdenie futbalovými odborníkmi, čiže tak, ako by sa to malo robiť … nielen vo futbale, ale aj na úrovni štátu. Hoci to nechcem absolútne idealizovať, stále sa dajú robiť veci ešte lepšie a všetci robíme aj chyby.“

Aké boli vaše priority po nástupe do funkcie?
„Prvou prioritou bolo priviesť do prostredia nových ľudí, rozšíriť právny tím, ale takých, ktorí majú rovnaký prístup a pohľad na život a činnosť pre slovenský futbal.
Na začiatku projektu tvorby novej futbalovej legislatívy boli viacerí futbaloví nadšenci, z ktorých niektorí – Jožko Čorba, Jožko Malich, Jaro Lovašš či Marek Majtán – sú už vo futbalovom nebi, ale niekedy, ako v tejto chvíli, sa k nám vrátia, aby sme si s úctou, rešpektom a láskou pripomenuli ich charakter, ich odkaz. Na tvorbe nielen nového právneho prostredia, ale aj kultúry komunikácie a vzťahov sa od začiatku podieľali aj Jaro Rybánsky, Jaro Čollák, Miro Hlivák, Miro Bobák, Roman Husár, neskôr Žaneta Surmajová, Peter Mihál, Peter Reisz, Renáta Munková, Lukáš Pitek, Marek Holbík, Andrej Poruban, Tomáš Fodrek a ďalší. Veľmi si vážim aj múdrosť, skúsenosť a rozhľad prof. Janka Sváka aj Petra Haňdiaka, s ktorými veľmi rád preberám právno-filozofické aj futbalové témy. Pre všetky koncepty, ktoré sme pripravili – právnici počúvajúc potreby ľudí z futbalu, ale aj odborný názor administratívy SFZ, bola však nevyhnutná dôvera a podpora zo strany prezidenta SFZ i ostatných členov orgánov SFZ, ktoré tieto zmeny schvaľovali (najmä konferencia a výkonný výbor SFZ) a potom aj tých, ktoré tieto predpisy uplatňovali v každodennom futbalovom živote (komisie a orgány SFZ).
Dôveru, podporu a priestor, ktoré sme v SFZ dostali, si veľmi vážime. Bez nich by naše právne vedomosti a zručnosti ostali len v odborných článkoch. Takto sme mali možnosť a česť vyše 15 rokov formovať, rozvíjať a udržiavať právne prostredie i kultúru vzťahov a komunikácie v slovenskom futbale, čo je pre nás zmysluplné.
Tu treba povedať, že okrem platených zamestnancov SFZ (5) všetci ostatní právnici (cca 50) v SFZ vykonávajú volené funkcie ako futbaloví nadšenci bez nároku na odmenu. Aj na tom je vidieť, aký je futbal výnimočný fenomén, s ktorým sa chcú ľudia spájať a byť jeho súčasťou.
Neprišli sme „slúžiť” autoritám, ale slovenskému futbalu a jeho pravidlám. Analogicky: ani v role prokurátora neslúžim svojim nadriadeným, ale našej krajine, ktorá mi umožnila vyštudovať vysokú školu, stať sa prokurátorom a garantuje mi podmienky na nestranný a nezávislý výkon funkcie prokurátora. Aspoň tak to mám nastavené v hlave ja, a potom sa oveľa ľahšie prijímajú rozhodnutia v hodnotových otázkach.
Dnes zväz spolupracuje s vyše 50 právnikmi pôsobiacimi v rôznych orgánoch, či priamo na zväze. Právnici, ktorí prichádzajú pomáhať futbalu akceptujú prístup, že naším poslaním je spoločne potichu bez veľkej slávy mravčou činnosťou pomáhať udržiavať dôveryhodné predvídateľné prostredie pre súťaženie, rozvoj slovenského futbalu v atmosfére rešpektovania pravidiel, slušnosti, vzájomnej úcty a rešpektu. Hoci treba povedať, že všade sú problémy a neduhy – futbal nie je v izolovanej bubline a je tiež len súčasťou slovenskej spoločnosti – a tie sa snažíme férovo podľa pravidiel riešiť. Vytvárame priestor, kde sa aj my právnici cítime dôstojne a sme hrdí na to, čo robíme, čoho sme súčasťou.
Zvýšený počet mladých futbalistov a futbalistiek, záujem o život vo futbalových klubových komunitách, je prejavom príťažlivosti a dôveryhodnosti futbalu, k čomu nepriamo prispievame všetci vo futbale, teda aj my právnici. To, že sa reprezentácie môžu sústrediť na prípravu a zápasy v prostredí bez rušivých prvkov, že reprezentácia má svoju vážnosť a úroveň vďaka koncepčnej práci trénerov a realizačných tímov, pre ktorú im vytvára podmienky SFZ, je nepriamo aj naša zásluha.
Najlepším priateľom pri „behu na dlhé trate” sú pravidlá a silný tím, ktorý je ochotný bežať spoločne a dať do behu podľa pravidiel aj spravodlivosť, múdrosť a rozvahu pri ich uplatňovaní. Dobré vzťahy a úspech sú vítaným bonusom, nemôžu sa však uprednostňovať pred pravidlami a princípmi fair play. A ak sa tak stane, sú z toho hnisavé rany, ktoré sa hoja dlhé roky.”

Za tie roky ste prijali celý rad dokumentov legislatívno-právneho charakteru aj strategického významu. Ktoré boli najzásadnejšie?
„Prvým krokom bola analýza stavu ku koncu roka 2010 a následne príprava kľúčového dokumentu, novej „dohody” o riadení, správe slovenského futbalu v podobe nových Stanov SFZ, niečo ako futbalová „ústava“. Po vyše ročnej dôkladnej príprave (4 pripomienkové konania, 21 časových verzií, množstvo rozhovorov) ich Konferencia SFZ schválila vysokokvalifikovanou väčšinou. Dosiahnutou dohodou sme si vo futbale zoštíhlili štruktúru orgánov, zrušená bola Rada SFZ a významne sme znížili počet delegátov konferencie SFZ zo 154 na 87 (počet „poslancov” futbalového parlamentu), celkovo sa zjednodušilo fungovanie zväzu. Na to nadväzovali úplne nové poriadky SFZ – volebný, rokovací, disciplinárny, súťažný, registračný a prestupový, revízny, etický kódex, štatút reprezentanta, smernica o hlasovaní per rollam, smernica o právno-organizačných zmenách v kluboch a ďalšie smernice a štatúty SFZ.
A popri tom bolo treba získať aj zanietených schopných právnikov s láskou k futbalu a rešpektom k pravidlám a spravodlivosti, nie slepou podriadenosťou autoritám, aj do orgánov SFZ (disciplinárna komisia, odvolacia komisia, komora pre riešenie sporov, licenčné orgány, legislatívno-právna komisia, kontrolór, revízna komisia, volebná komisia a pod.), ktorí tieto pravidlá budú detailne ovládať, správne v súlade s ich duchom uplatňovať a vysvetľovať tým, ktorých sa svojimi rozhodnutiami a postupmi dotknú. Naším spoločným zámerom bolo zamedziť stavu, že predpisy si žijú vlastným životom a realita si ide po svojom. Skrátka, aby rozdiely medzi predpismi SFZ a praktickým životom boli čo najmenšie, a keď zistíme, že to tak nie je, musíme na to reagovať, buď zasiahnu príslušné orgány alebo pripravíme zmenu pravidiel, ak sa v praktickom živote neosvedčili.“
Na druhej strane ste zriadili i nové orgány. S akými úlohami?
„Vytvorili sme komoru na riešenie sporov (má 18 členov) podľa odporúčaní FIFA pre „národné futbalové súdy” v rámcoch, ktoré nám stanovil zákon o športe a systematicky sme upravili kompetencie a procesné pravidlá existujúcich orgánov. Legislatívno-právnej komisii (dnes má 17 členov) pribudla aj etická agenda vrátane posudzovania návrhov na Cenu fair play MUDr. Ivana Chodáka. Neustále sa snažíme o zlepšovanie pravidiel, ktorých cieľom je zvyšovanie nestrannosti a nezávislosti rozhodovania futbalových sporov, vrátane disciplinárnych deliktov, orgánmi SFZ. Orgány na riešenie sporov máme kreované v súlade so zákonom o športe, ba dokonca nad rámec požiadaviek zákona v zmysle požiadavky vyplývajúcej z rozhodovacej praxe Európskeho súdu pre ľudské práva na oddelenie exekutívy (výkonnej moci) od súdnej moci, sme v ostatnej zmene Stanov SFZ v septembri 2025 schválili, že všetkých 5 členov odvolacej komisie SFZ bude volených Konferenciou SFZ ako najvyšším zastupiteľským orgánom SFZ. Doposiaľ konferencia volila len predsedu a podpredsedu; ďalších troch členov, čiže väčšinu volil výkonný výbor, čo mohlo vytvárať zdanie, že väčšina členov odvolacej komisie je závislá a zodpovedá sa výkonnému výboru.
Odvolacia komisia SFZ, okrem toho, že je najvyšším odvolacím orgánom, napr. aj voči rozhodnutiam disciplinárnej komisie SFZ, vykonáva na základe podnetov z celého Slovenska aj prieskum rozhodnutí všetkých orgánov SFZ, orgánov regionálnych aj oblastných zväzov, čiže je niečo ako futbalový ústavný súd.
Dlhodobou vecnou diskusiou vo vedení futbalu sme sa dopracovali ku konsenzu na tom, že v rámci budovania dôveryhodného systému bŕzd a protiváh medzi orgánmi SFZ nie je správne, ak by väčšinu sudcov (futbalového) „ústavného súdu” volila a odvolávala (futbalová) vláda. Bude ich voliť konferencia SFZ ako pomyselný (futbalový) parlament.
Systém zabezpečenia spravodlivosti vo futbale sa snažíme neustále zlepšovať, napríklad aj tým, aby futbaloví sudcovia nemohli byť advokátmi v sporoch, ktoré rieši komora alebo aj iné orgány SFZ na riešenie sporov (napr. DK SFZ, OdK SFZ). Aby pri členoch orgánov na riešenie sporov nemohlo vzniknúť zdanie, či konkurenčná výhoda oproti iným advokátom, že keď sú členmi orgánov, že (možno) niečo „vybavia”. Neprípustné! Každý člen orgánov SFZ na riešenie sporov sa musel rozhodnúť, či chce byť advokátom pred „futbalovými súdmi” alebo mať status „futbalového sudcu” a tiež predložiť „vyhlásenie o nestrannosti a nezávislosti” od záujmových skupín vo futbale, aby o každom „futbalovom sudcovi” boli známe jeho osobné, ekonomické alebo právne vzťahy k iným osobám vo futbale, ktoré by mohli znamenať konflikt záujmov pri jeho rozhodovacej činnosti.“
Ako sa rodia predpisy a akým spôsobom zohľadňujete podnety na ich modifikáciu, ktoré prídu zdola?
„Nachádzame sa v súkromno-právnom priestore športu, ktorý by mal fungovať na báze dohody a silnej autonómie od štátu. Zákon o športe však čiastočne zasahuje do autonómie športu stanovením povinného štandardu pravidiel transparentnosti a demokratických procesov fungovania národných športových zväzov, ktorých dodržanie je podmienkou podpory daného športu zo štátnych prostriedkov.
Čiže v záujme ochrany najväčšieho zdroja financovania futbalu musíme tieto pravidlá a ich zmeny dôsledne sledovať a bezpodmienečne splniť. Inak by mali potreby na zmenu predpisov prísť, a aj prichádzajú, jednak od členov SFZ, no najmä od orgánov SFZ a orgánov členov SFZ, ktoré pri používaní predpisov zistia problém či nedostatok.
Mnohé návrhy zmien predpisov SFZ sa tak rodia na základe neformálnych debát s ľuďmi z futbalu, na ktoré nadväzujú debaty s odborníkmi z administratívy SFZ, orgánov SFZ, prípadne aj zriadenie pracovnej skupiny, ktorá pripraví návrh zmeny predpisu či usmernenia pre dobrú prax, formuláre, vzory, alebo funkcionalitu v informačnom systéme futbalu – na to všetko vytvárame podmienky, priestor a čas, lebo je našou spoločnou úlohou premyslieť, naformulovať, schváliť a potom vysvetliť a presadiť zmenu pravidiel do futbalového života tak, aby bola prijatá ako snaha o zlepšenie pravidiel, a nie ako nejaký „výmysel zhora“.“

Takmer od začiatku spolupracujete s Učenou právnickou spoločnosťou (UčPS), ktorá sa významne angažuje v oblasti práva a športu, patríte k jej spoluzakladateľom. Na akej báze prebieha spolupráca so SFZ?
„Ide o občianske združenie s dvoma desiatkami členov – nielen právnikov, ale aj ďalších odborníkov na športový manažment, informatiku, štatistiku, aktívnych v rôznych športoch. UčPS sa stalo odborným partnerom a je pridruženým členom SFZ, podpísali sme Memorandum o spolupráci.
Ako komunita UčPS sme sa od začiatku snažili pomáhať nielen futbalu, ale športu všeobecne. UčPS v spolupráci so SFZ organizovalo odborné podujatia pre športových odborníkov, právnikov a funkcionárov. Usporiadali sme 10 ročníkov konferencií s názvom Šport a právo, tri s názvom Šport a médiá, a mnohé vzdelávacie semináre pre celý šport, nie iba pre futbal. Od začiatku sme spolupracovali s vedúcim IT oddelenia SFZ Jánom Letkom, pretože informačné systémy považujeme za skvelého pomocníka pre ľudí, ktorý ich vie sprevádzať i kontrolovať pri postupoch podľa pravidiel. Keď sú procesy premietnuté do IS, ten vám proste nedovolí porušovať pravidlá, musíte ísť nastaveným procesom a ten zohľadňuje pravidlá, kritériá, lehoty, poplatky a pod.
Veľmi to pomohlo pri „upratovaní” a zrýchlení procesov vo futbale, keď ľudia zistili, že už im nijako nepomôže, ak budú chcieť prísť vybavovať veci do Bratislavy. V ISSF vybavia (skoro) všetko online.
Ako UčPS sme vypracovali nielen pre členov SFZ, ale pre všetky športy celý rad vzorových zmlúv a ďalšie pomôcky – formuláre, žiadosti, dohody, manuály ... Sú bezplatne dostupné na stránke UčPS,
Osobne ste sa významnou mierou podieľali na príprave zákona o športe. Ako to celé prebiehalo?
„Po úspešnom projekte Stanov SFZ a následne aj príprave návrhu zákona o organizovaní verejných športových podujatí (1/2014 Z. z.) prirodzene došlo k tomu, že som bol oslovený, aby som aj svojimi kolegami z UčPS pomohol s prípravou návrhu zákona o športe.
V tom čase som už aj na generálnej prokuratúre bol preložený na odbor legislatívy a ústavného práva. Vtedajší minister školstva dokonca požiadal generálneho prokurátora, aby ma vyčlenil na niekoľko mesiacov iba na túto legislatívnu prácu. Bolo vytvorených 15 pracovných skupín expertov s najvyššou znalosťou problematiky na Slovensku, ktorých navrhli SFZ, SZĽH, SOV, SPV a ministerstvo školstva. Po dvoch konferenciách Šport a právo a troch verejných dišputách k návrhu zákona o športe návrh prešiel riadnym legislatívnym procesom, vrátane rozporových konaní, či legislatívnej rady vlády. Napriek tomu, že bolo pár mesiacov do volieb a predvolebná súťaž bola v plnom prúde, po predstavení návrhu zákona vo všetkých poslaneckých kluboch bol zákon o športe schválený viac ako ústavnou väčšinou 132 hlasov zo 135 prítomných poslancov, nik nebol proti. Spoločná vízia o vzťahu športu a štátu bola premietnutá do zákonnej úpravy, ktorá sa niesla v duchu „viac peňazí do športu výmenou za transparentnosť procesov v športe”, čoho prejavom bolo aj uzákonenie percentuálnych podielov a vzorca na rozdeľovanie prostriedkov určených na šport, čím sa skončilo obdobie často až nedôstojného lobovania za výšku dotácií pre jednotlivé športy u politikov a vysokých štátnych úradníkov. Žiaľ, nielen v športe, sú aj takí, ktorým tento systém „našich” ľudí vyhovoval a radi by ho vrátili, aj do športu.”
Čo by ste spomenuli z výziev, ktoré vás čakajú v budúcnosti?
„Aktuálne vnímam tri veľké výzvy, ktorým by som sa chcel venovať v budúcnosti – spoločenská zodpovednosť právnikov, digitálna univerzita športu a ďalší vývoj športu v trhovej spoločnosti.
Prvou je zvýšenie spoločenskej zodpovednosti právnikov za stav, vývoj a každodenné procesy a vzťahy v spoločnosti. Mať právnické vzdelanie už samo o sebe predstavuje istú „moc” a zodpovednosť, preto je potrebné, aby sme mladých ľudí, už keď uvažujú o štúdiu práva nastavili na to, že právo je „umením dobra a spravodlivosti” a nie nástroj, ktorý má slúžiť špekulatívnym spôsobom mocenským autoritám – „tým, ktorí platia”, aj za cenu popretia ideálov pravdy a spravodlivosti. Vo futbale to znamená udržiavať fungovanie zväzu podľa dohodnutých pravidiel premietnutých do predpisov SFZ, bdieť nad odbornosťou legislatívnych procesov so zapojením expertov, prijímať informované rozhodnutia a dbať na spravodlivý proces, nezávislosť a nestrannosť orgánov na riešenie sporov. Špeciálnou dlhodobou úlohou je, aby právnici boli vo svojich výstupoch pre členov futbalovej rodiny zrozumiteľnejší a vysvetľovali dôvody svojich rozhodnutí spôsobom a jazykom, ktorému bude futbalová verejnosť rozumieť.
Druhou výzvou je vytvorenie digitálneho nástroja vo futbalovom prostredí s dosahom na celý šport. Dali sme tomu pracovný názov Digitálna univerzita športu. Chceli by sme zmysluplne využiť vyše 15-ročné znalosti a skúsenosti komunity expertov SFZ, UčPS, ale aj ďalších, s ktorými spolupracujeme a aj s pomocou nástrojov umelej inteligencie vytvoriť digitálneho sprievodcu pre ľudí pôsobiacich v športe, ktorý by poskytoval informácie, príklady, rady, vzory, testy a iné pomôcky v troch úrovniach náročnosti (1. základná – pre športovcov, ich rodičov a širokú laickú športovú verejnosť / 2. pokročilá – pre športových funkcionárov, trénerov a iných športových odborníkov i odbornú športovú verejnosť / expert – pre športových pedagógov a športových právnikov). Zároveň by tento sprievodca ponúkal informácie z dvoch základných pohľadov (1. riešenie životnej situácie tu a teraz / 2. systematické tematické vzdelávanie). Zámerom je ponúknuť dáta vytvorené expertmi pôsobiacimi vo futbale a športe za posledných 15 rokov aj zábavnejšou formou ako sú simulované situácie, komiksy, úlohy a testy so systémom hodnotenia a odmeňovania a postupne zvyšovať úroveň znalostí i právne povedomie ľudí pôsobiacich v športe vzdelávaním kedykoľvek a kdekoľvek, s cieľom hlbšieho poznania témy (napr. sponzorstvo v športe) v jej súvislostiach s rozpoznávaním prínosov, výhod a rizík, riešenie známych alebo aj úplne nových problémov, odporúčané spôsoby uplatnenia pravidiel, možné dôsledky porušenia povinností a podobne. Na takýto projekt máme dostatok vedomostí, zručností aj obsahu a aktuálne preň hľadáme podporu.
Treťou výzvou je venovať sa otázkam súvisiacim so zmenami v správaní, očakávaniach či predstave o úspechu ľudí pôsobiacich v športe, ktoré prináša postupná ekonomizácia športu a nielen na úrovni profesionálneho a reprezentačného športu, ale aj na úrovni amatérskeho športu s presahmi až do športu pre všetkých.
Do športu ako oblasti vychádzajúcej zo sociálnych potrieb ľudí sa s vplyvom podnikateľov a autorít, ktoré podporujú šport, za čo im patrí vďaka, vedome, či podvedome dostávajú aj princípy myslenia a praktiky správania prirodzené skôr v trhovom hospodárstve. Tieto však často nabúravajú až popierajú sociálnu podstatu športu, v ktorom občan ako fanúšik, ale aj samotní aktéri chcú vidieť a obdivujú fair play, rytierstvo, tímovú prácu, súdržnosť či spolupatričnosť, čo nie je kompatibilné s princípmi a správaním vo svete eseročiek a holdingových spoločností.
S tým súvisia aj rôzne predstavy o úspechu v športe. Pre niekoho je úspechom (len) víťazstvo, niekedy aj za každú cenu. Pre iného je úspechom víťazstvo (len) pri dodržaní princípov fair play, rešpektovaní súpera. A pre iného je zase úspechom spokojná komunita, kde sa športovci, tréneri a funkcionársky tím s podporou rodičov, priateľov a fanúšikov dlhodobo venujú výchove, osobnému a športovému rozvoju detí, mládeže i dospelých športovcov do ich najlepšej možnej verzie.
Dnešný stav ekonomizácie športu je taký, že až príliš veľa ľudí sa snaží speňažiť to, čo v športe vykonáva a to považuje za svoj úspech, cieľ a motiváciu. A to nás odkláňa od vnímania športu ako sociálnej aktivity s jej princípmi k športu ako ekonomickej aktivite, ktorej princípy sú prirodzene úplne iné. To potom do športu (zväzu / klubu / tímu) prináša zásadné hodnotové spory, v ktorých má každý svoju pravdu.
Tu je dôležitá otázka zväzovej/klubovej/tímovej identity, čiže hodnôt, vlastností či správania, s ktorými sa športovci, tréneri, funkcionári, fanúšikovia, ale aj potenciálni podporovatelia/sponzori dokážu identifikovať, nasledovať ich, či dokonca ich prijmú za súčasť svojej identity. Najprv im však každý subjekt musí vedieť predstaviť svoju identitu, aby ju vedeli spoznať a prijať za svoju alebo odmietnuť.
A to je výzva a cesta do budúcnosti pre všetky subjekty pôsobiace v športe pri vytváraní silných hodnotových komunít a partnerstiev. Tu vidím veľký potenciál športu s presahom na celú spoločnosť, ktorý, verím, že spoločne postupne aj na základe týchto myšlienok pochopíme, aby sme ho mohli využiť na zlepšenie života ľudí na Slovensku.“
JUDr. LUKÁŠ PITEK
(na SFZ pôsobí ako právnik od roku 2014, od septembra 2016 vedúci legislatívno-právneho oddelenia, člen komisie UEFA pre status hráčov, prestupy, hráčskych agentov a agentov pre zápasy)
„Je naším základným poslaním vytvárať, udržiavať a rozvíjať právny rámec, ktorý umožňuje futbalovému hnutiu pôsobiť stabilne, transparentne a profesionálne. Každá športová organizácia potrebuje pevné a jasne nastavené pravidlá – a práve SFZ ich prostredníctvom legislatívno-právneho oddelenia dlhodobo buduje a zabezpečuje.
V rámci našej činnosti zodpovedáme za kompletnú legislatívu SFZ, a to od najvyššieho predpisu – Stanov SFZ – až po všetky vykonávacie normy potrebné pre praktické fungovanie futbalu. Pripravujeme a priebežne aktualizujeme disciplinárny poriadok, súťažný a registračný poriadok a mnohé ďalšie dokumenty, ktoré definujú každodenný chod futbalového prostredia. Legislatívno-právne oddelenie sa stará o to, aby boli tieto predpisy zrozumiteľné, právne čisté, funkčné a aktuálne.
Keďže slovenský futbal je pevne prepojený s európskymi a svetovými štruktúrami, neoddeliteľnou súčasťou našej práce je systematické sledovanie predpisov FIFA a UEFA, ich vývoja a najnovších trendov v medzinárodnom športovom práve. Rovnako pozorne sledujeme judikatúru Športového arbitrážneho súdu (CAS) v Lausanne, ktorá zásadným spôsobom ovplyvňuje pravidlá a postupy v profesionálnom futbale. Každú relevantnú zmenu musíme nielen zanalyzovať, ale aj zodpovedne implementovať do slovenských predpisov tak, aby boli v súlade s medzinárodnými štandardmi a zároveň reflektovali národné špecifiká (najmä zákon o športe).
Počas jedného kalendárneho roka uzatvára SFZ približne 400 zmluvných vzťahov mimo pracovno-právnych vzťahov, teda ide o široké spektrum zmlúv – od spoluprác, dodávateľských zmlúv, licenčných či marketingových kontraktov, až po zmluvy súvisiace s organizáciou podujatí či poskytovaním služieb. Každá jedna zmluva prechádza právnym posúdením, prípravou alebo revíziou v rámci nášho oddelenia. Dbáme na to, aby boli zmluvy nielen formálne správne, ale aj obsahovo vyvážené, precízne a aby chránili záujmy SFZ.
Oddelenie poskytuje odborné právne stanoviská a analýzy všetkým útvarom SFZ. Zabezpečujeme právny servis pre odborné komisie zväzu, vrátane disciplinárnej, odvolacej, revíznej či legislatívnoprávno-etickej komisie, ako aj pre Komoru SFZ pre riešenie sporov.
Zastupujeme SFZ v bežnej komunikácii s orgánmi štátnej správy, dohliadame na vymáhanie pohľadávok, pripravujeme predžalobné výzvy a vykonávame všetky úkony, ktoré si vyžaduje právne zastúpenie zväzu. Tým zabezpečujeme, aby právne vzťahy SFZ prebiehali profesionálne, zodpovedne a v súlade so slovenským právnym poriadkom.
Naša práca presahuje rámec „čisto futbalového“ práva – venujeme sa aj širokej škále právnych otázok, ktoré zasahujú do iných oblastí, ako je obchodné právo, občianske právo, pracovné právo, autorské právo či správne právo.
Zároveň považujeme za veľmi dôležité byť prístupní všetkým členom SFZ, jeho orgánom aj komisiám. Sme otvorení podnetom, otázkam a pripomienkam a sme pripravení pomôcť pri každom právnom probléme, ktorý môže v športovej praxi vzniknúť (mai pravne@futbalsfz.sk).
Legislatívno-právne oddelenie je tu na to, aby zabezpečovalo stabilný, moderný a právne bezpečný rámec pre fungovanie slovenského futbalu na všetkých úrovniach."












